tisdag, september 1

Häcken full













Jag fick frågan 1999,
i går kom jag på svaret.
”Varför säger man att man har häcken full
när man menar att man har mycket att göra?”
Häcken full.
Då drog jag till med en komplicerad förklaring.
Det var franskt, helt säkert.
Som trottoar och frisör,
konjak och dividera.
Men så läste jag i skriften Tälj,
utgiven av Hemslöjdskonsulenterna i Kalmar län.
Den berättade om träskedarna
som man åt sin mat med förr
och hur man efteråt hängde upp skedarna
i en skedhäck.
Jorå, det börjar brännas.
Under skörden eller under andra tider
när det var mycket folk ute på gårdarna och jobbade
så var det många som skulle käka.
Många skedar i skedhäcken då.
Var häcken full
hade man jäkligt mycket att stå i.

3 kommentarer:

Lena V sa...

Självklart är det så att det extremt roliga med inlägget är att du läst Tälj, från Hemslöjdskonsulterna i kalmar län. Eller att du hävdar att en sådan tidskrift finns. Det är också oerhört kul. Jag ler som en sol inombords.

Peder Edvinsson sa...

De ger ut fler små skrifter, men jag har bara Tälj och Ytbehandling hemma. De är så jävla bra.

Markus H sa...

Tack för upplysningen Peder. Sådant här är viktigt.

Har precis för mig att du googlade fram en liknande story angående uttrycket "korvöre" (som i "inte ett korvöre"). Stämmer det?